Mpavilion brengt OMA meer bekendheid in Australië

Pin It

  • Mpavilion-OMA-

    Mpavilion-OMA-

  • Mpavilion-OMA-

    Mpavilion-OMA-

    Het jaarlijkse MPavilion, een klein maar prestigieus bouwwerk voor een zomers cultureel programma in Melbourne, helpt OMA nauwer in contact te komen met de Australische markt.

    ‘Een kantoor als het onze wordt snel in grotere dingen geduwd’, zegt Rem Koolhaas, oprichter van architectenbureau OMA Voor mij is het echt cruciaal om ook kleine dingen te doen, niet omdat ze noodzakelijkerwijs gemakkelijker zijn, maar omdat ze vaak essentiëler en meer existentieel zijn in termen van wat architectuur werkelijk is.'

    Koolhaas wordt geciteerd door Frame magazine in een verhaal over het MPavilion in Melbourne, een jaarlijks paviljoen in opdracht van de Naomi Milgrom Foundation. Het paviljoen organiseert een divers programma van culturele evenementen tussen oktober en februari.

    De opdracht was om een ​​ruimte te creëren in Melbourne's Victoria Gardens, waar 250 mensen konden zitten, waar debat, optredens en initiatieven konden plaatsvinden. 'Onze reactie was om een ​​ruimte te maken die als een instrument op verschillende manieren kan worden gebruikt,’ vertelt David Gianotten, managing partner en architect bij OMA. 'Het moest meer dan één configuratie mogelijk maken en we wilden een culturen en tijd overspannend archetype creëren dat iedereen begrijpt. Het amfitheater is daar een heel duidelijk voorbeeld van.’

    Based on the ancient amphitheatre model OMA turned the MPavilion into a domain of ‘intensity and debate’. Under the roof structure that almost seems to be floating in the air different arrangements and atmospheres can be made with two grandstands, one static and the other movable. The roof is, says Gianotten, like a theatre grid that offers all kinds of possibilities including light in different colours.

    Voor OMA, dat al veel in Australië doet, helpt het prestigieuze paviljoen het bedrijf om nog beter aan te sluiten bij de Australische markt.