• ACO
  • Argenta
  • ASSA ABLOY
  • Batibouw
  • Beltrami
  • BTicino
  • Chat board
  • DUCO
  • Foamglas
  • FSB
  • Hout Info Bois
  • HunterDouglas
  • Insulco
  • Isobouw
  • Kingspan
  • Kingspan Panels
  • Knauf
  • Nelissen
  • objectflor
  • Renson
  • Reynaers
  • Rockpanel
  • Roval
  • Stiebel Eltron
  • Unidek
  • VK Architectes & Engineers
  • Wienerberger
  • Zoontjes

    Wereldexpo 2020 in Dubai - Bouw van Belgisch paviljoen in Dubai begonnen

    • architecture-01-f
    • architecture-02-f

      Eén jaar voor de opening van de wereldexpo in Dubai (20 oktober 2020) zijn de funderingswerken voor het Belgisch paviljoen volop bezig.

      Het wordt een gebouw van vier verdiepingen, dat aan 2,5 miljoen bezoekers België wil tonen als een creatief en innovatief land. De ligging van het paviljoen is "zeer strategisch", klinkt het.

      Volgens het first come, first serve-principe kreeg België een terrein toegewezen. Commissaris-generaal van BelExpo, een dienst van de FOD Economie die verantwoordelijk is voor de wereldexpo, Patrick Vercauteren, kon vrij snel een plek kiezen en is er erg tevreden mee. "De ligging is zeer strategisch, in een bocht, zichtbaar van ver, vlak naast een bushalte en niet ver van het hoofdstation van de metro." Directe buur is Thailand, iets verder komt het Franse paviljoen. "Wij hebben op onze plaats bovendien de mogelijkheid om een gebouw met drie zichtbare façades te ontwerpen, een troef", klinkt Vercauteren verheugd.

      Het was het consortium BeMob dat na een Europese openbare aanbesteding het project toegewezen kreeg. BeMob bestaat uit twee architectenbureaus, Vincent Callebaut en Assar Architects, en bouwbedrijf Besix. Het Belgisch budget voor de wereldtentoonstelling is 8 miljoen euro. Het consortium BeMob haalt daarnaast ook meer dan 3 miljoen euro aan sponsoring binnen.

      Het paviljoen wordt typisch Belgisch. Vercauteren legt uit: "Het is een mix tussen de Latijns-romantische sfeer en de Angelsaksische strengheid. Elegantie en soberheid worden verenigd."

      Het wordt een gebouw van vier verdiepingen, dat steunt op een boogconstructie, waardoor bezoekers op de begane grond onder het gebouw kunnen wandelen. Daar komen er winkels met chocolade en Belgische souvenirs en fastfoodkraampjes met typisch Belgische snacks. Patrick Vercauteren: "We hopen dat veel bezoekers aangetrokken worden door de geur van frieten en wafels". Alcoholvrij bier wordt er beneden ook aangeboden. Bier met alcohol wordt enkel geschonken in het restaurant op de derde verdieping.

      En wat zal er binnen in de tentoonstellingsruimtes te zien zijn? Vercauteren licht een tipje van de sluier: "De bezoeker wordt uitgenodigd om in het virtuele België van 2050 rond te wandelen. Alle mobiliteitsproblemen zijn er opgelost." Een utopische wereld dus.

      Zeven stripfiguren zullen de bezoekers begeleiden. Het is de eerste keer dat verschillende uitgeverijen hiervoor gaan samenwerken. Op het einde van hun visite worden de bezoekers dan zelf getransformeerd tot stripheld in een hologram.

      • Aangemaakt op .

      Adressen

      België
      MediaXel
      Maria van Hongarijelaan 64
      BE - 1083 Brussel
      +32 (0)2 772 40 47
      +32 (0)2 771 98 01 (fax)

      Frankrijk
      MMG SAS
      55 avenue Marceau
      FR - 75116 Paris

      Contact

      Secretariaat : Pascale Cloots

      Advertenties :

      Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

      Social : Vincent de Puydt

      MediaXel bvba - © 2019 - 
      Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Maria van Hongarijelaan 64, BE - 1083 Brussel