banner

VELUX betreedt $ 31,4 miljard IOT home markt

VELUX betreedt $ 31,4 miljard IOT home markt

Dakvensterfabrikant lanceert in samenwerking met Netatmo nieuw intelligent, op sensoren gebaseerd systeem en compatibel met Apple® HomeKit™

Dinsdag 3 juli 2018 — De VELUX Group, de wereldwijde marktleider in de productie van dakvensters, en Netatmo, de Franse marktleider in smart objecten voor een veiliger en slimmer huis lanceren VELUX ACTIVE with NETATMO, de eerste ‘plug and play’ smart home oplossing waarmee dakvensters, gordijnen en rolluiken kunnen worden bediend aan de hand van sensoren. Hiermee pakt VELUX uit met een primeur en biedt het een antwoord op de wereldwijde groeiende vraag naar intelligentere en gezondere woningen.

Het VELUX ACTIVE with NETATMO smart home systeem werd ontwikkeld in samenwerking met Netatmo, de Franse marktleider in smart homes. Het volledige geïntegreerde systeem denkt en handelt in naam van de consument. Intelligente sensoren monitoren de temperatuur, vochtigheidsgraad en CO2-concentratie binnenshuis en op basis daarvan bedient het systeem automatisch de dakvensters.

"We kijken met enige opwinding uit naar de reacties van de consumenten op onze smart home innovatie die woningen comfortabeler en gezonder maakt door eigenaars van woningen over de hele wereld de kans te bieden om hun binnenklimaat op een eenvoudige manier te verbeteren", zegt Peter Bang, CFO van de VELUX Group.

Het is het eerste smart home systeem dat werd gelanceerd in de wereldwijde vensterindustrie en dat erin slaagt een smartphoneapplicatie, een binnenklimaatsensor, een vertrekschakelaar en een internetgateway in één oplossing te combineren. Het systeem is gebaseerd op geavanceerde algoritmes die de volledig geautomatiseerde bediening van zowel dakvensters als gordijnen en rolluiken regelt om het binnenklimaat te verbeteren en te hoge binnentemperaturen te vermijden. Het systeem werd ontworpen op basis van op wetenschap gebaseerde binnenklimaatparameters in samenwerking met ingenieurs van VELUX en technische experten van Netatmo.

"We brengen 90% van onze tijd binnenshuis door, in omgevingen die vaak meer vervuild zijn dan buitenshuis. Met VELUX ACTIVE with NETATMO brengen we intelligent klimaatbeheer voor thuis. Stel simpelweg de comfortparameters in en de sensor-geassisteerde dakramen regelen de temperatuur, de vochtigheidsgraad en garanderen de veiligheid van het interieur van uw huis, zonder enige inspanning van de kant van de gebruiker. Dit past perfect in onze missie om nuttige producten te maken om de veiligheid en het comfort van de woning te verbeteren,” zegt Fred Potter, president en oprichter van Netatmo.

Voor klanten met Apple toestellen (iPhone, iPad, Apple Watch en Apple TV) is het smart home systeem VELUX ACTIVE with NETATMO ook compatibel met de smart home app van Apple, Apple HomeKit. Zo kunnen eigenaars van woningen hun dakvensters, gordijnen en rolluiken voor het eerst bedienen door gebruik te maken van de stembedieningsassistent Siri® en via de HomeKit app.

Naast de stembediening kunnen gebruikers ook de VELUX ACTIVE with NETATMO App op hun smartphone gebruiken (beschikbaar voor zowel Apple- als Android-gebruikers) om hun instellingen aan te passen of hun dakvensters handmatig te bedienen.

Hoe werkt het?

Intelligente algoritmen beheren het binnenklimaat voor u. Sensoren worden in de ruimte geplaatst en registreren wanneer het te warm of te vochtig is of wanneer de CO2 te hoog is, en trachten de situatie te herstellen door deze informatie naar de gateway van het systeem te zenden. De binnenklimaatgegevens worden vervolgens samen met weersinformatie in een gateway verwerkt. Daarbij wordt gebruikgemaakt van geavanceerde algoritmen om te berekenen of het binnenklimaat verbeterd kan worden door het dakvenster te openen of door gordijnen of rolluiken te sluiten om te hoge binnentemperaturen te vermijden.

Met dit nieuwe systeem heeft VELUX het dakvenster doen evolueren van een statisch product tot een intelligente unit met het potentieel om voortdurend te evolueren door verdergaande algoritmen te ontwikkelen voor de besturing van het systeem.

"Dit is de eerste versie van VELUX ACTIVE with NETATMO dat we verder zullen uitwerken op basis van de feedback van gebruikers," gaat Bang verder.

Smart homes zijn de toekomst

De waarde van de wereldwijde smart home markt wordt momenteel geschat op ongeveer $ 31,4 miljard en zal tegen 2020 naar verwachting stijgen tot $ 53,45 miljard (Statista 2018). Door dakvensters in te pluggen in de 'smart' wereld en een oplossing te ontwikkelen die compatibel is met verschillende smart home platformen, en ook met andere intelligente producten en apps, heeft VELUX een oplossing gecreëerd die in de komende jaren alsmaar relevanter zal worden voor de consument.

Gezonder binnenklimaat drijft consumenten

Het toenemende aantal ongezonde woningen is een andere sterke drijfveer achter de strategische intrede van de VELUX Groep in de smart home markt. Eén op zes Europeanen leeft in ongezonde gebouwen die worden gekenmerkt door vocht, een gebrek aan daglicht, ongepaste verwarming tijdens de winter en te hoge binnentemperaturen tijdens de zomer (Healthy Homes Barometer 2017). Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie spenderen we tot 90 procent van de tijd binnen.  Weinig mensen zijn er zich echter van bewust dat binnenlucht tot 5 keer meer vervuild kan zijn dan buitenlucht, zo blijkt uit het recent YouGov-onderzoek. Bovendien toont onderzoek ook een perceptiekloof aan tussen de aanbevolen verluchtingsvereisten voor een moderne woning en wat consumenten verstaan onder een adequate verluchting van hun woning. 82 percent van de Europeanen is ervan overtuigd dat ze hun woningen veel verluchten maar in de realiteit verlucht slechts 40 percent de aanbevolen twee tot vier keer. Er is met andere woorden een immens potentieel voor de renovatie van bestaande gebouwen en VELUX ACTIVE with NETATMO biedt een oplossing voor deze problemen.

www.velux.be

  • Aangemaakt op .

Adressen

België
MediaXel
Alsembergsesteenweg 842
BE - 1180 Brussel
+32 (0)2 772 40 47
+32 (0)2 771 98 01 (fax)

Frankrijk
MMG SAS
55 avenue Marceau
FR - 75116 Paris

Contact

Secretariaat : Pascale Cloots

Advertenties : Bea Buyse

+32 (0)477 77 93 68

Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

Social : Vincent de Puydt

MediaXel bvba - © 2018 - 
Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Alsembergsesteenweg 842, BE - 1180 Brussel