Onthulling schilderij Koen Vanmechelen tijdens Brixperience-event bij Nelissen Steenfabrieken lokt 150 architecten

Onthulling schilderij Koen Vanmechelen tijdens Brixperience-event bij Nelissen Steenfabrieken lokt 150 architecten

Geen Batibouw dit jaar voor Nelissen Steenfabrieken en daar is een goede reden voor. Het splinternieuwe hoofdkantoor, voorzien van de nieuwste technologische snufjes en opgevat als een museum, is immers een beurs op zich.

Een architecturale parel. En dat konden onlangs 150 architecten tijdens het Brixperience-event beamen.

“Een baksteen, niet sexy? Met de vierde generatie bij Nelissen wilden we van dat klassieke imago af”, begon CEO Carlos Jorissen. “Niet alleen door op het digitale aspect in te spelen, want een baksteen wil je ook in het daglicht zien. Architectengroep PSK en UAU collectiv hebben voor de perfecte vertaling gezorgd.”

“Met een atrium in Dubio-steen, kunstige claustra’s en steenstrips op een grote glaspartij komt de schoonheid van de baksteen volledig tot z’n recht”, aldus Massimo Pignanelli (UAU). “Bovendien is het een BEN-verhaal, voor de ganse site”, voegt Guido Ieven (PSK) toe.

Architectuur vs. kunst en design

De Brixperience stond in het teken van hoe kunst, architectuur en design hand in hand gaan. Drie experts gaven hun mening.

“Pas wanneer een opdrachtgever overtuigd is van de meerwaarde van kunst, kan de integratie ervan slagen. En dat is hier duidelijk het geval”, vindt Jan Bloemen (Z33). Roel Vandebeek (It’s a Roel): “Als productdesigner merk je dat enorm veel dingen herontdekt kunnen worden, zoals de baksteen. Die krijgt een hier verfrissende invulling.”

“Architectuur is ook ruiken wat belangrijk is”, bemerkt kunstenaar Koen Vanmechelen. “In dit gebouw wordt contact tussen medewerkers en met klanten gefaciliteerd, maar vooral met de hele bedrijfssite. Daarbuiten is elke dag een community in de weer om Nelissen mee te helpen groeien. Het is fantastisch dat dit gebouw ook buiten de muren huiselijkheid creëert.”

Koen Vanmechelen onthulde op de Brixperience nog een kunstwerk dat hij voor de nieuwe showroom maakte. Ook Filip Canfyn stelde er zijn nieuwe boek Eren&Citeren voor.

Digitale vernuftigheid

De showroom zelf werd een museale route waarbij bezoekers de baksteen als kunstobject ontdekken. Even de QR-code scannen met de app en je beschikt meteen over een heleboel informatie en de mogelijkheid om stalen aan te vragen. Dat gaat ook bij de stenotheek, waar nieuwe digitale baksteencreaties ontstaan. Binnenkort kunnen architecten hun creatie meteen in 3D in hun eigen software importeren.

Tot slot is er de Brixperience room, waar je in groot formaat de uitgekozen steen op een modelgebouw geprojecteerd kan zien. In- en uitzoomen is onder andere mogelijk, net als het bekijken van de stenen in zonlicht en schaduw.

Nelissen Steenfabrieken is al 4 generaties lang fabrikant van gevelstenen en gevelisolatiesystemen.

www.nelissen.be

architecture 01 f

  • Aangemaakt op .

Adressen

België
MediaXel
Maria van Hongarijelaan 64
BE - 1083 Brussel
+32 (0)2 772 40 47
+32 (0)2 771 98 01 (fax)

Frankrijk
MMG SAS
55 avenue Marceau
FR - 75116 Paris

Contact

Secretariaat : Pascale Cloots

Advertenties :

Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

Social : Vincent de Puydt

MediaXel bvba - © 2019 - 
Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Maria van Hongarijelaan 64, BE - 1083 Brussel