Batibouw virtual : "Een ervaring die we moesten aandurven!"

Batibouw virtual : "Een ervaring die we moesten aandurven!"

Op zondag 7 maart sloot de virtuele editie van de beurs BATIBOUW de digitale deuren

Dit gedurfde project was het antwoord van de organisatoren op de gezondheidscrisis, die een traditionele ‘live’ beurs onmogelijk maakte. Hoe kan men de grootste beurs van België, met jaar na jaar meer dan 900 exposanten en honderdduizenden bezoekers in de hallen van de Heizel – dat op dat moment het geliefde mekka van de bouw, renovatie en inrichting wordt – volledig online plaatsen?

Er moest een risico genomen worden. Innovatie was absoluut nodig.

Geen enkele andere Belgische beurs heeft deze gedurfde zet ondernomen.

BATIBOUW bedankt van harte de ongeveer 200 exposanten die online aanwezig waren tijdens de afgelopen week. Zij ontvingen de bezoekers op het digitale platform dat door FISA – de organisatie achter BATIBOUW –  online werd geplaatst. De ambitie was het zo goed mogelijk recreëren van de essentie van een beurs. Voor de bezoekers betekent dat een gevarieerd aanbod voorzien dat hen toelaat het antwoord te vinden op hun vragen rond hun bouw- renovatie of inrichtingproject. Voor de exposanten staat de identificatie van potentiële klanten met een project op korte of middellange termijn centraal.

De start van de digitale beurs was voorzien op zaterdag 27 februari. Het informaticaplatform dat het project ondersteunde, werd gemaakt door de onderneming BRUSSELS EXPO (eigenaar van de tentoonstellingshallen van de Heizel). FISA werd verzekerd van de betrouwbaarheid en stabiliteit en inderdaad, veelvuldige checks voorafgaand aan de openingsdatum toonden zich positief. Helaas, op het moment van de levensechte start toonde het systeem zich incapabel om te functioneren. Bijna 43.000 bezoekers probeerden tijdens dit zwarte weekend tevergeefs toegang te verkrijgen tot de virtuele beurs.

Pas op maandag 1 maart in de voormiddag functioneerde het platform uiteindelijk, maar zelfs dan met nog meerdere onaanvaardbare bugs. De dynamiek was gebroken.

Het onvermogen van BRUSSELS EXPO ondermijnde volledig een vernieuwend en ambitieus initiatief.

Dit neemt niet weg dat er ook enkele positieve lessen te trekken zijn.

Bezoekers gaven gemiddeld een score van 4.2/5 voor de interacties die ze met de exposanten hadden tijdens de zoektocht naar informatie rond hun renovatie- of bouwproject.

De relevantie van een beurs voor zowel B2C als B2B wordt nogmaals bevestigd door deze virtuele oefening, gezien 85% van de bezoekers particulieren waren, en 15% professionelen. De interessesferen van de bezoekers zijn in perfecte overeenstemming met de huidige bouwmarkt. Een groot deel van de vragen ging dan ook over de interieurinrichting, denk bijvoorbeeld aan de keuken, badkamer of de vloerbekleding.

Ondanks de moeilijkheden die deze digitale beurs heeft gekend, dringt een versterkte aanwezigheid van BATIBOUW op het internet zich toch op. Zeker, de editie 2022 van BATIBOUW zal hernieuwen met een « fysieke » aanwezigheid in de expositiehallen van Brussel, voor een traditionele BATIBOUW die zal plezieren aan de gefrustreerde bezoekers van de gemiste editie 2021. Maar tezelfdertijd zullen de lessen die uit de ervaring van de afgelopen week getrokken zijn, leiden tot een echt hybride aanbod met een « virtuele » aanwezigheid doorheen heel het jaar. De contouren hiervan moeten nog worden verfijnd, maar het is duidelijk dat het merk «BATIBOUW » een unieke referentie blijft in België op het vlak van bouw, renovatie en inrichting. Het hybride model staat voor een samenleven tussen de « VIRTUELE BATIBOUW » tijdens het jaar en een « fysieke » beurs één keer per jaar, met een klassiek format maar ook gebruik makend van de nieuwe mogelijkheden die de virtuele wereld biedt.

  • Aangemaakt op .

Adressen

België
MediaXel
Maria van Hongarijelaan 64
BE - 1083 Brussel
+32 (0)2 772 40 47
+32 (0)2 771 98 01 (fax)

Vertegenwoordiging Italië
Casiraghi Global Media srl
Via Cardano 81
IT - 22100 Como - Italia
+39 031261407

Contact

Secretariaat : Pascale Cloots

Advertenties :

Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

Podcast en webinars : Lylian Kubiak

Social Media : Vincent de Puydt

Verantwoordelijke uitgever :
Philippe Maters

Social

MediaXel bvba - © 2021 - 
Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Maria van Hongarijelaan 64, BE - 1083 Brussel