Triënnale Brugge 2024
Spaces of Possibility blikt terug op succesvolle en gedragen editie. Meer dan 400.000 bezoekers ontdekken Brugge door andere ogen.
Tot begin september konden bezoekers op stap in de Brugse binnenstad om de elf installaties – de twaalfde installatie in Zeebrugge van kunstenaar Ivan Morison is nog te zien tot 03.11 – van Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility te bezoeken.
Het is duidelijk dat deze vierde editie bij een zeer ruim publiek in de smaak is gevallen en het zichzelf heeft overtroffen. Ook nu weer blijkt dat de combinatie tussen monumentale hedendaagse kunst en architectuur in de straten, parken en pleinen van de historische erfgoedstad en Zeebrugge uniek is en bezoekers van over de hele wereld aantrekt om Brugge door een andere lens te leren kennen.
Lokale verankering en betrokkenheid
Betrokkenheid en verbinding zijn voor TRIBRU24 geen modewoorden. De organisatie dankt haar succes niet alleen aan de doorgedreven samenwerking met stadsdiensten en -partners, maar ook aan de toewijding en inzet van haar vele vrijwilligers en gidsen. Zo’n 120 vrijwilligers, goed voor 10.500 uren ondersteunden het evenement en doorstonden weer en wind om bezoekers wegwijs te maken. 106 door TRIBRU opgeleide gidsen en atelierbegeleiders maakten meer dan 11.500 bezoekers – jong en oud – wegwijs langs de verschillende installaties.
Impact van TRIBRU24 op beleving van de stad
In samenwerking met Westtoer organiseerde Visit Bruges voor het eerst een grootschalig bezoekersonderzoek. Doel van de bevraging was enerzijds om inzicht te krijgen in het aantal bezoekers dat Triënnale Brugge 2024 bezocht en anderzijds in hun profiel, bezoekerskenmerken en tevredenheid over deze editie. Meer dan 4.500 mensen werden in het kader van deze studie bevraagd.
Uit de tussentijdse resultaten blijkt duidelijk de zeer sterke appreciatie voor het evenement. 96% van de ondervraagden gaf aan tevreden tot uiterst tevreden te zijn over hun bezoek aan Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility. 70% van de respondenten duidde zelfs zeer of uiterst tevreden aan!
In het onderzoek werd ook gepolst naar de samenstelling van de gezelschappen waarmee bezoekers Triënnale Brugge bezochten. Hieruit bleek dat de gemiddelde groepsgrootte 2,8 personen bedroeg. Hoewel het evenement voornamelijk werd bezocht door koppels (44%), waren in bijna een vijfde van de gevallen kinderen mee. De beperkte groepsgrootte in combinatie met de spreiding van de installaties zorgde ervoor dat de impact van het evenement op de drukte in de stad minimaal is. Het onderzoek richtte zich tot nu op bezoekers uit het binnen- en buitenland. Eind oktober worden de cijfers door Westtoer vervolledigd met de respons van de Bruggelingen en de finale evaluatie van TRIBRU24 gecommuniceerd.
Publieksfavorieten
Uit de bevraging blijkt dat de – intussen legendarische – laarzen van het werk Who? door de Colombiaanse kunstenaar Iván Argote aan de Speelmansrei, de verbindende installatie Common Thread van het Amerikaanse SO–IL in de Kapucijnentuin en de reeks zwartgeblakerde prauwen ter hoogte van het Minnewater met de titel Grains of Paradise van de Zuid-Afrikaanse architect Sumayya Vally als publieksfavorieten worden aangeduid. Maar ook bijvoorbeeld The tower of balance van Bangkok Project Studio werd druk bezocht en Raamland door Norell/Rodhe vormde met haar gemeenschapstuin een welgekomen rustplek in het groen.
Zichtbaarheid in de stad
Naast de verwelkomende campagnevlaggen op de Markt, ‘t Zand en aan het station, en de infozuilen in de buurt van en bij de installaties, was de stad vooral roze-blauw gekleurd door de stadsplannen in de handen van de talrijke bezoekers. Bezoekers konden voor informatie en advies terecht in het centraal infopunt van TRIBRU24 (In&Uit op ‘t Zand). De gratis stadsplannen (beschikbaar in Nederlands, Frans, Engels, Duits) waren ook af te halen in de verschillende toeristische infopunten aan het station, op de Markt en in Zeebrugge. Zo’n 100.000 folders werden als leidraad meegenomen en voor wie verdere verdieping zocht, kon via de QR-codes op de infozuilen extra tekst- en beeldmateriaal bekijken.
Publieksaanbod voor jong en oud
Ter voorbereiding van het bezoek kon de geïnteresseerde terecht op de websites van Triënnale Brugge en Visit Bruges. Maar liefst 162.000 keer werd naar de websites gesurft voor praktische en verdiepende info aan de hand van tekst, beeld en video. Naast een overzichtelijk stadsplan, kon via beide kanalen ook de wandelapp van Visit Bruges gedownload worden. De uitgestippelde route was beschikbaar in zes talen en werd zo’n 15.000 keer gedownload.
Heel wat bezoekers deden ook beroep op een TRIBRU-gids om de installaties en het verhaal achter de werken meer in detail te leren kennen. Negentig gidsen uit drie Brugse gidsenverenigingen – Gidsenbond, Hello Bruges en S-wan – volgden de opleiding, verzorgd door de organisatie. Verenigingen, bedrijven, vrienden- en familiegroepen, goed voor meer dan 620 groepsrondleidingen of geschat 9.920 deelnemers, verkenden begeleid te voet of per fiets de installaties. Wie individueel op een georganiseerde rondleiding wou aansluiten, kon deelnemen aan de wekelijkse instapwandeling van Visit Bruges. Deze ging de volledige periode van TRIBRU24 door en telde 470 enthousiaste deelnemers.
Voor de jongsten onder ons werd een specifieke poule atelierbegeleiders opgeleid. Zestien begeleiders verkenden samen met 24 scholen lager en secundair onderwijs of 1605 leerlingen spelenderwijs de werken. Daarnaast gingen ook heel wat klasgroepen individueel op stap met de gratis TRIBRU24-inspiratiemap.
Voor gezinnen die liever in hun eentje de Spaces of Possibility verkenden was er ook de kunsthapper, uitgewerkt met Mastiek (beschikbaar in vier talen). En wie in de zomermaanden een uitstapje naar Brugge plande, kon op schattenjacht langs de elf installaties met Schatten van Vlieg.