Muziek voor snaren, percussie en celesta (1937) is een van de meest eigenzinnige werken in het oeuvre van Béla Bartók. Twee identieke strijkersgroepen staan als een spiegelbeeld tegenover elkaar, waartussen de percussie-instrumenten zicht subtiel positioneren.
Robbrecht & Daem architecten gaan aan de slag met de speciale opstelling en vertalen architectonische principes van de partituur in vijf zwevende objecten in de grote zaal. Een doordacht lichtontwerp accentueert deze objecten en belicht de essentie van Bartóks meesterwerk.
Architectenduo Robbrecht en Daem gaan met elkaar in gesprek over hun werk en de connectie met muziek. Aanleiding is hun escenering bij Muziek voor snaren, percussie en celesta van Béla Bartók. In de Henry Le Boeufzaal vertalen ze de architectonische principes van de partituur in vijf zwevende objecten, geaccentueerd door een doordacht lichtontwerp.
Vóór het concert "Robbrecht & Daem Architecten: Bartók in Space en Time" is er een interview met de architecten Paul Robbrecht en Hilde Daem en de Bartók-kenner Mark Delaere. Interview door Gudrun De Geyter.