Lucien De Roeck. Getekende kennis

Dankzij het Pilootproject nalatenschappen kunstenerfgoed digitaliseerde het Fonds Lucien De Roeck, ondersteund door het VAi, 5500 werken uit het archief van grafisch ontwerper Lucien De Roeck (1915-2002). Ontdek hoe dit project het rijke erfgoed van De Roeck toegankelijker maakt voor toekomstige generaties.
Lucien De Roeck (1915- 2002) is een Belgisch grafisch vormgever, typograaf en illustrator. Zijn wellicht bekendste werk is de vijfpuntige ster van Expo 58.
Naast zijn bekend werk ontwierp De Roeck ook tal van andere affiches, publiciteitscampagnes, boekcovers, folders, brochures, postzegels en bankbiljetten. Voor het satirische tijdschrift 'Pan' maakte hij jarenlang illustraties bij recensies van theater, muziek, dans en opera. Gedurende veertig jaar gaf hij les aan Ter Kameren, Sint-Lucas Antwerpen en andere instituten, waar hij generaties typografen en reclamemakers opleidde.
De Roeck en architectuur
Door het oeuvre van De Roeck lopen een aantal thema’s die terugkeren zoals het hand, de boom en de ster. Tijdens het inventariseren, digitaliseren en herverpakken ontdekten we in De Roeck zijn rijke creaties een vierde thema: architectuur.
Als jonge man droomde De Roeck ervan architect te worden, maar door omstandigheden koos hij uiteindelijk voor de studie Publiciteit en Etalage aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK), La Cambre. Toch blijven de invloeden van architectuur duidelijk zichtbaar in zijn affiches, boekontwerpen, wenskaarten en publiciteitswerk. Hij realiseerde een aantal ontwerpen die tot het collectieve geheugen van de naoorlogse generatie zijn gaan behoren.
Dankzij zijn connectie met Henry van de Velde en het netwerk rond La Cambre kwam hij in contact met Belgische architecten zoals Roger Bastin, Maurice Culot en Christophe Gevers. Voor de Société Centrale d’Architecture de Belgique (SCAB) ontwierp hij de unieke typografie van hun naamlogo. Voor het jaarlijks uitgegeven 'Het Boek in Vlaanderen' leverde hij gedurende een aantal jaren de cover. Daarnaast maakte hij voor de modernistische architect Stanislas Jasinski de verkoopsbrochure van diens appartementsgebouw ‘Bel Horizon’ in Vorst.
Verborgen architectuurverhalen
Lucien De Roeck documenteerde via zijn tekenkunst vele stadszichten, straatbeelden, architecturale gevels en interieurs. Via de gedigitaliseerde tekeningen vinden we grafische sporen terug van verdwenen gebouwen, interieurs en straatbeelden uit de 20ste eeuw in Vlaanderen en Brussel.
Een bijzonder verhaal is dat van de architectuurwedstrijd voor de bouw van een nieuw Casino-Kursaal in Oostende in 1946. In opdracht van de krant Le Phare schetste De Roeck de presentatiemaquettes ingediend door deelnemende architecten zoals Léon Stynen, Maxim Brunfaut, Jos Smolderen, Léon Govaerts en Joseph Diongre. Het zal Léon Stynen zijn die de wedstrijd wint. De illustraties van De Roeck vormen een belangrijke blijvende getuigenis van deze wedstrijd, waarvan vele maquettes reeds verloren zijn gegaan.