Skip to main content

KERLITE - Een ultrafijne en flexibele keramische tegel als bekleding voor tunnels

 [widgetkit id="568" name="carimar-kerlite"]

Meer gekend voor het bekleden van badkamermuren of oude vloeren zonder de bestaande vloer eruit te moeten te halen. KERLITE van Cotto d’Este heeft nu ook de technische kwaliteiten voor het gebruik van de binnenwanden van tunnels voor weg-en spoorvervoer.

De platen van KERLITE beschikken over een verminderde dikte dankzij de innoverende productielijn (ontstaan door de research en de know-how van Panariagroup) die een weerstand en een elasticiteit geeft die nog nooit voorheen gezien is.

Geperst met een kracht van 15000 ton en gebakken in ecologische ovens, resulteert dit in een tegel van 100X300 cm. KERLITE is verkrijgbaar op de markt in twee verschillende versies (3,5 et 5,5), om te voldoen aan de verschillende applicaties.

Geen enkele dunne plaat, geperst in traditionele moules, kan het vermogensniveau van de KERLITE behalen.

Een lumineuze en propere tunnel

Eind 2015, werd de KERLITE 3Plus gebruikt voor het bekleden van de binnenwanden van de langste tunnel (8,7km) van Variante di Valico in Italië. Een van de meest imposante infrastructuren van Europa.

De dunne, keramische tegels (uitsluitend 3,5mm dikte), maar van grote formaten (100x300 en 100x100cm), wit en antireflecterend, werden gelijmd door middel van specifieke lijmen tot een hoogte van 4 meter vanaf de stoep en in beide rijrichtingen.

De keuze van KERLITE als secundaire bekleding van de tunnel wordt verklaard door verschillende eigenschappen:

  • Zijn flexibiliteit, waardoor zij perfect de vorm van weg- en spoortunnels kan aannemen.
  • Haar onderhoudsvriendelijkheid die vele voordelen biedt voor het proper houden van deze constructie.
  • De brandweerstand (klasse 1) en de duurzaamheid van keramisch materiaal geven een ideale bescherming.
  • De inferieure kost van keramiek ten opzichte van andere oplossingen die op de markt verkrijgbaar zijn

Conform aan de beste kwaliteit- en veiligheidsstandaarden en dankzij KERLITE haalt de tunnel voordeel uit de hoge lichtsterkte en een optimaal akoestiek comfort. Veel positieve eigenschappen voor de veiligheid van de automobilisten.

Gegevens van het project

  • Plaats: traject tussen Badia Nuova en Aglio
  • Lengte van de tunnel: 8703 meter
  • Klant: Pavimental SPA (Groupe Atlantia-Autostrade per L’Italia)
  • Technische directie: Enrico Dal Negro, Alfredo Cullaciati, Mapei UTT en Arduino Mastropietro
  • Bekleding en keramiek: 175000 m2 van de tegels Kerlite 3Plus van Cotto d’Este (100x300 en 100x100 cm)
  • Lijm: Keraflex Maxi S1 en Mastic Kerapoxy CQ van Mapei

Meer info: