BATIBOUW steekt in 2020 in een nieuw jasje: korter en vernieuwd

BATIBOUW steekt in 2020 in een nieuw jasje: korter en vernieuwd

De deuren van de 60ste editie van BATIBOUW sloten op zondagavond. De conclusie: 257.000 bezoekers zakten af naar de beurs. Dit cijfer blijft een hele prestatie, maar tegenover vorig jaar kon de beurs rekenen op 10 procent minder bezoekers. In 2020 zal BATIBOUW negen dagen lang zijn, van zaterdag 29 februari tot en met zondag 8 maart.

De belangrijkste reden waarom minder bezoekers de weg naar BATIBOUW hebben gevonden was ongetwijfeld het weer. Tot en met woensdag scheen de zon en de temperatuur van bijna 20 graden midden februari lokte het grote publiek eerder naar de terrasjes dan naar Brussels Expo. 

Maar het warme lenteweer was dit jaar niet de enige uitdaging voor BATIBOUW. Het consumptiepatroon van bezoekers verandert: we verzamelen onze informatie niet enkel meer op een beurs, maar ook online en via verschillende social media-kanalen. Dat heeft BATIBOUW begrepen met ambitieuze veranderingen die vanaf 2020 zullen worden doorgevoerd. Eerste symbolische beslissing: de beurs wordt ingekort van 11 naar 9 dagen (oftewel twee weekends met vijf weekdagen ertussen).

De grote lijnen van BATIBOUW 2020 zijn dus uitgetekend. De professionele dagen (tot nu toe de eerste twee dagen van de beurs) zullen worden vervangen door een nieuwe formule. De professionals uit de sector zullen gedurende de hele beurs in een exclusief kader worden uitgenodigd op de beurs. ​Voor alle bezoekers moet de beurs volgend jaar nog meer een plek worden van inspiratie en ervaring.

BATIBOUW is een unieke tool die ten dienste staat van een cruciale economische sector in ons land. Een unieke beurs in Europa, een beurs in het teken van wonen (of het nu gaat om bouwen, verbouwen of inrichten), die ieder jaar een enorm aantal professionele en particuliere bezoekers aantrekt.

“De beurzensector moet resuluut voor de toekomst kiezen. Bij FISA denken we al een hele tijd na over een heruitvinding van onze evenementen. BATIBOUW is een uitzonderlijk merk dat bij Belgen welbekend is. BATIBOUW viert dit jaar haar 60ste verjaardag. Een make-over als deze is voor ons een spannende uitdaging”, zegt Philippe Lhomme, voorzitter van FISA, het bedrijf dat BATIBOUW organiseert.

Frédéric François, de nieuwe directeur van FISA, voegt daaraan toe: “BATIBOUW is en blijft een van de mooiste beurzen van Europa. Ons hele team zal werken aan de nieuwe editie die plaatsvindt van zaterdag 29 februari tot en met zondag 8 maart, een editie vol vernieuwingen. We willen volgend jaar nóg meer doelgroepen bereiken. Om maar één voorbeeld te noemen: vastgoedontwikkeling krijgt steeds meer voorrang op individuele bouw, en hieraan willen we dan ook speciale aandacht besteden.”

De terugkeer naar de stad is een ander thema dat speciale aandacht vereist, een thema dat onder andere architecten en studenten architectuur bezighoudt.

De nieuwe formule is een beslissing van de beursorganisatoren én het exposantencomité. “Samen met de organisatoren hebben we een kritische denkoefening gemaakt, waarvan een kortere beurs de conclusie is. Het doet mij een groot plezier dat ze ons zo nauw betrekken bij deze belangrijke beslissing”, verklaart Yves Sottiaux, voorzitter van het exposantencomité en commercieel directeur van Velux. Ondanks het mindere aantal bezoekers de laatste jaren, is BATIBOUW een groots evenement voor de bouw-, renovatie- en decoratiesector, en dat moet zo blijven.

BATIBOUW 2020 vindt plaats van zaterdag 29 februari tot en met zondag 8 maart.

Adressen

België
MediaXel
Maria van Hongarijelaan 64
BE - 1083 Brussel
+32 (0)2 772 40 47
+32 (0)2 771 98 01 (fax)

Frankrijk
MMG SAS
55 avenue Marceau
FR - 75116 Paris

Contact

Secretariaat : Pascale Cloots

Advertenties :
  (nl)
  (fr)

Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

Social : Vincent de Puydt

MediaXel bvba - © 2019 - 
Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Maria van Hongarijelaan 64, BE - 1083 Brussel