De vernieuwde editie van BATIBOUW komt met rasse schreden dichterbij

De vernieuwde editie van BATIBOUW komt met rasse schreden dichterbij
De jaarlijkse persconferentie van BATIBOUW vond plaats op 10 december in de Ambassador-zaal in Paleis 10 van Brussels Expo. Philippe Lhomme, voorzitter van Deficom, en COO Fréderic François stelden er de editie 2.0 van de BATIBOUW-beurs voor. Robert de Mûelenaere van de Confederatie Bouw gaf duiding bij de meest recente cijfers van de sector, terwijl Marnik Dehaen van de Orde van Architecten uitleg verschafte bij de projecten en seminaries van de Orde tijdens BATIBOUW. BATIBOUW 2020 vindt plaats van zaterdag 29 februari tot en met zondag 8 maart en heeft tal van nieuwigheden in petto. De bouwsector evolueert immers volop, net zoals de behoeften van de bezoekers. Beursorganisator FISA besloot om de twee dagen die in vorige edities specifiek voor professionele bezoekers bedoeld waren te vervangen door aparte beurzen voor professionals.

De bouwsector evolueert, net zoals de behoeften van professionele bezoekers en het grote publiek. Steeds minder particulieren kopen zelf hun bakstenen, kiezen zelf hun dak of ramen en deuren. Er wordt daarentegen steeds meer beroep gedaan op sleutel-op-de-deurfirma’s voor woningen en appartementen. Om in te spelen op deze evolutie vallen de twee specifieke dagen voor professionals weg. In ruil komen er drie beurzen alleen voor die laatste groep, die plaatsvinden tijdens BATIBOUW. Architecten hebben echter de mogelijkheid om zowel naar BATIBOUW te gaan als naar de drie beurzen voor professionals. 

Twee dagen vervangen door specifieke beurzen voor professionals

In Paleis 1 van Brussels Expo: FINISHING, de professionele beurs over afwerkingsmogelijkheden die plaatsvindt op woensdag 4 maart, PROBUILD, de professionele beurs met als thema ruwbouw, daken en ramen & deuren die ook plaatsvindt op woensdag 4 maart en INSTALLPRO, de professionele beurs voor HVAC-, sanitair- en elektriciteitsinstallateurs, die gepland staat op 6 maart.  Deze beurzen voor professionals vormen het ideale kader voor matchmaking: professionele bezoekers en exposanten kunnen er de laatste innovaties bespreken en commerciële contacten leggen.

De nieuwe formule maakt het mogelijk voor exposanten om zowel aanwezig te zijn op de negen BATIBOUW-dagen voor particulieren als op één of meer professionele beurzen.  Deze beurzen zijn enkel toegankelijk op uitnodiging, en vooraf registreren is verplicht. Bezoekers kunnen tijdens hun bezoek ook genieten van gratis catering.

BATIBOUW heeft oog voor de behoeften van de bezoekers

Tijdens deze nieuwe editie van BATIBOUW plaatst FISA de bezoekers nog meer centraal. Het grondplan van de beurs werd helemaal herbekeken, waarbij professionals uit complementaire sectoren in verschillende zones gegroepeerd werden. Zo verbetert de beleving van de bezoeker. BATIBOUW 2020 zal dus bestaan uit verschillende zones, met name alles rond bouwen en renoveren, buitenschrijnwerk en gereedschap, en tot slot verwarming, koelsystemen, ventilatie en (hernieuwbare) energie.  

De openingsuren van de beurs zijn ook aangepast, zodat bezoekers BATIBOUW kunnen komen verkennen na de kantooruren zonder vast te zitten in de file. De beurs zal dan ook open zijn van 12u tot 20u30 in de week, en van 10u tot 18u30 in het weekend. Bovendien kunnen bezoekers tijdens de week gratis naar de beurs vanaf 16u dankzij een specifiek ticket dat enkel online beschikbaar is (behalve tijdens de nocturne op 5 maart).

FISA richt vooraan in Paleis 5 ook een advieszone in. Hier kunnen bezoekers die hun renovatieplannen concreter willen maken gedurende een kwartiertje vragen stellen aan professionals uit de sector, zoals notarissen of architecten. In Paleis 5 en Paleis 12 worden ook twee conferentiezones afgebakend, waar merken, exposanten en partners gedurende de hele beurs conferenties zullen geven over specifieke thema’s. Bezoekers krijgen zo de kans zich goed te informeren over nieuwe normen en andere nieuwigheden in de sector.  

Digitalisering maakt voortaan integraal deel uit van de beurs

Naast heel wat nieuwigheden zet FISA ook in op de digitalisering van de dienstverlening tijdens de beurs. Professionele en particuliere bezoekers moeten zich online of ter plaatse registreren om een toegangsbewijs voor de beurs te krijgen. Op die manier kan de organisator de bezoekers meer gepersonaliseerde informatie sturen volgens hun interesses. Online registratie vooraf is ook warm aanbevolen om tijdens het event files te vermijden aan de scanning.

BATIBOUW is 365 dagen per jaar digitaal beschikbaar via newsletters, digitale magazines of blogs, en dankzij communicatie op sociale media. Zo blijven bezoekers op de hoogte en houden ze contact met de exposanten. Bezoekers kunnen de lijst van exposanten al terugvinden de site van BATIBOUW en kunnen ook een zoekopdracht uitvoeren volgens hun locatie of budget. Tot slot biedt FISA ook een smartphone-app aan met een interactief grondplan van de beurs, zodat bezoekers alle stands en praktische beursinformatie makkelijk kunnen terugvinden tijdens hun bezoek.

Projecten voor een interactiever bezoek

FISA luistert naar de professionele en particuliere bezoekers en zet volop in op vernieuwing. Interactieve zones zullen zorgen voor nog meer bezoekersbeleving.

“Op foto is een goed begin, maar in het echt is nog beter”. Onder dit motto stelt BATIBOUW in Paleis 4 een “inspiratiezone” op, waar vier woningen worden ingericht: een studio, een appartement met één slaapkamer, een appartement met twee slaapkamers en een eengezinswoning. Met de hulp van een binnenhuisarchitect stellen de exposanten hun producten tentoon, zodat de bezoekers ze beter kunnen bekijken en ze zich voorstellen in hun eigen woning. 

“Anders leven” is zonder twijfel een actuele trend. Daarom heeft BATIBOUW ook een zone met de naam “Alternatief Wonen” in Paleis 4, waar bezoekers alternatieve manieren van wonen kunnen ontdekken: van boomhut over container tot drijvend huis. En wie weet vormt één van deze manieren van wonen in de toekomst wel dé oplossing voor de wereldwijde bevolkingsdichtheidsproblematiek.

Centraal in Paleis 12 wordt een conferentiezone ingericht waar verschillende sprekers en de bezoekers elkaar kunnen ontmoeten. De thema’s die op dit “Experience Plaza” besproken worden zijn warmtepompen, verwarmingsoplossingen en energieverbruik. Aan de overkant van deze zone kunnen bezoekers even ontspannen in een café, waar ze ook boeken kunnen raadplegen over verschillende woongerelateerde thema’s.

Een uitgesproken trend dit jaar is “Do It Yourself”. Daarom wordt in Paleis 3 een Do It Yourself-zone opgesteld in samenwerking met Brico en de aanwezige exposanten. Zij kunnen hier workshops of demonstraties geven, of wedstrijdjes organiseren voor doe-het-zelvers!

Eveneens in Paleis 3 komt voor de eerste keer een zone rond “Verhuizen”. Hier vinden bezoekers oplossingen en diensten voor hun verhuis of voor situaties waarin ze gedurende een bepaalde periode opslagruimte nodig hebben.

Het milieu en een voortdurende zoektocht naar innovatie zijn topthema's voor de bezoekers. Daarom heeft FISA in samenwerking met SANOMA voor de beursbezoekers een “eco parcours” en een “innovatieparcours” uitgewerkt dat ze doorheen de hele beurs kunnen volgen. Dankzij dit parcours krijgen exposanten extra zichtbaarheid voor hun nieuwigheden.

De voorkant van Paleis 5 wordt omgetoverd tot een zone waar bezoekers startups kunnen leren kennen, een eerste advies kunnen vragen over de start van hun project of 3D-printing en de impact daarvan op de wereld van morgen te ontdekken.

Ook de Jobwall wordt dit jaar vernieuwd, met twee stands voor ontmoetingen met bezoekers die een nieuwe job zoeken in de bouw- of renovatiesector.

« StepStone is fier haar samenwerking met BATIBOUW te vernieuwen. Het blijft het niet te missen event voor de sector in België. Bij StepStone willen wij ondernemingen koppelen aan de beste werknemers voor hun organisatie. Wij kijken er alvast naar uit bezoekers en professionals te verenigen rond onze Jobwall », stelt  Valérie Vaillant, Country Manager bij StepStone.

De thema's van BATIBOUW 2020

BATIBOUW speelt in op de milieubewuste trend van het moment (en de toekomst!) door bezoekers verschillende oplossingen te bieden om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, met het thema "Green Building". Bij bouwen of renoveren rijst meteen de vraag hoe je je ecologische voetafdruk kan verkleinen. Eén van de antwoorden is dat dit kan door constructiemethodes te gebruiken met recycleerbare materialen, en zich zo in te schrijven in de kringloopeconomie. De kringloopeconomie is een economisch en industrieel systeem dat ernaar streeft om producten, de onderdelen daarvan en materialen zo lang mogelijk in omloop te houden binnen het systeem, met behoud van de gevraagde kwaliteit. De kringloopeconomie gaat in tegen de lineaire economie, die producten en materialen gewoon afdankt aan het einde van hun levensduur.

Yurt, tipi, hut, chalet, caravan, tiny house, caravan, koepel, zôme, earthship, grotwoning, container: deze alternatieve vormen van wonen zijn nu nog geen standaard, maar moeten gezien worden als mogelijke woonomgevingen van de toekomst. De alternatieve woonvorm is ook één van de mogelijke oplossingen voor de huisvestingscrisis (in België alleen al zijn er tegen 2026 200.000 bijkomende woningen nodig). Daarenboven is deze woonvorm duidelijk goedkoper en dus bereikbaarder voor wie geen 20 jaar van zijn leven kan of wil spenderen aan de terugbetaling van zijn huis.

Het tweede thema van BATIBOUW is “Smart Heating and Cooling”. Hoe kan je slimme verwarming en koeling mee opnemen in de bouw of renovatie van je woning? Voor zowel een nieuwbouw als een renovatie op grote schaal is een warmtepomp vaak de meest logische keuze. Ze staat garant voor een ecologisch en energiezuinig huis dat opgewassen is tegen de uitdagingen van de toekomst. Een lagetemperatuurwarmtepomp in combinatie met een vloerverwarmingssysteem verbruikt aanzienlijk minder energie dan fossiele brandstoffen! Bovendien kunnen verschillende toestellen de woning ofwel verwarmen ofwel afkoelen, zodat je in elke ruimte steeds de meest optimale temperatuur krijgt. Digitale oplossingen zoals domotica dragen ook bij tot verminderde energieproductie. Als ze goed afgesteld is, kan je met een domotica-installatie jaarlijks tussen de 25 en de 30% aan energie besparen. Met automatische programmatie kan je bijvoorbeeld de temperatuur binnenshuis verlagen en regelen tijdens de daluren, of ervoor zorgen dat huishoudtoestellen pas dan ingeschakeld worden.

Tot slot zijn de badkamer- en keukentrends dit jaar gebaseerd op “klein en schattig”, met het thema “Small is beautiful”. In België moeten we immers steeds meer rekening houden met kleinere leef- en bouwruimtes. Vroeger waren grote huizen buiten de stad de norm. Vandaag kiezen we meer en meer voor een woning in de stad, vooral om mobiliteitsredenen. We willen niet vastzitten in de file, en dichter bij ons werk gaan wonen. Het resultaat? We leven met meer mensen op minder vierkante meters, en wonen in kleinere ruimte. Daarom is een functionele badkamer een must, maar dan wel met aandacht voor design! Donkere en zelfs heel donkere tinten zijn in, want die geven de badkamer een luxueuze uitstraling. De natuur is ook prominent aanwezig, met planten en groene toetsen. In de keuken spelen de trends in op dezelfde behoeften. Donkere tinten zijn er heel populair, maar kleurrijke meubels en accessoires ontbreken niet om het geheel op te fleuren. Voor de afwerking van de meubels zijn matte kleuren de trend bij uitstek. Voor een trendy, moderne keuken van topklasse gebruik je verschillende materialen zoals natuursteen (graniet of marmer) in combinatie met meubels in een matte afwerking – succes verzekerd!

Praktische informatie 

Zaterdag 29 februari tot zondag 8 maart 2020 
  • Tijdens het weekend: 10u-18u30 
  • In de week: 12u-20u30 - gratis toegang vanaf 16u (behalve tijdens de nocturne op 05/03) 
  • Nocturne: donderdag 05/03 - open tot 22u 
  • Aangemaakt op .

Adressen

België
MediaXel
Maria van Hongarijelaan 64
BE - 1083 Brussel
+32 (0)2 772 40 47
+32 (0)2 771 98 01 (fax)

Frankrijk
MMG SAS
55 avenue Marceau
FR - 75116 Paris

Contact

Secretariaat : Pascale Cloots

Advertenties :

Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

Social : Vincent de Puydt

MediaXel bvba - © 2019 - 
Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Maria van Hongarijelaan 64, BE - 1083 Brussel